Image Map

utorok 1. decembra 2015

Balcan roadtrip: BOSNA A HERCEGOVINA

Už dlhšie nás lákali balkánske krajiny, a tak sme prvého septembra sadli do auta a vydali sa smer juh. So zastávkami sme prešli 6 krajín, samozrejme s analódžom na krku. Okrem kvadriliardy fotiek sa však chcem podeliť aj o zážitky, a preto tentoraz nebudem stručná.
Cez chorvátsku diaľnicu sme prefrčali ani neviem ako a zrazu sme sa dostali do iného sveta. Desiatky kilometrov od hranice sa tiahnu schátrané, rozpadnuté a opustené domy z čias vojny a je to fakt smutný pohľad. Na druhej strane však tieto zákutia majú svoju atmošku.

Po prešoférovanej noci zaspávajúc prichádzame do Zenice, kde majú najviac rozkošnú kaviareň a kávu za 50 centov :) Hlavný dôvod, pre ktorý sme chceli vidieť toto mesto, je partizánsky monument, no nikto v Zenici o ňom zrejme nikdy nepočul, pretože ani v turistickej kancelárii netušili, čo to vlastne hľadáme. Za pomoci troch rôznych máp, inštinktu a náhody sme ho nakoniec našli a stálo to za to - je z neho najkrajší výhľad na celé mesto a nikde niet ani živej duše (okrem obrovského psa, o ktorom sme si mysleli, že už nežije, no po 10tich minútach sa prevalil na druhý bok).

Zo Zenice sa presúvame ešte južnejšie, robíme si krátku zastávku v čarovnom skanzene Čardaci a poobede sme už v hlavnom meste. Mierime do hôr, kde máme naplánovaný výlet k vodopádu Skakavac, no a po tejto minitúre kotvíme v drevenej chatke u srba Dragana, ktorý nás častuje parádnou rakijou s medom, sedí okolo nás tlupa ľudí zo všetkých kútov sveta, naokolo pobehuje asi 10 šteniatok a je nám super!

Ráno zliezame z hôr do Sarajeva, obkukávame centar, motáme sa na blšom trhu s knižkami a na obed sa už presúvame do Mostaru, cesta vedie obrovským kaňonom, ktorým preteká azúrová rieka a ja som fakt hepi, že nemusím šoférovať a môžem sa obzerať ehehe.

Dominantou Mostaru je ..  chvíľa napätia .. most, ktorý je približne 20 metrov nad riekou a miestni odvážlivci z neho za peniaze skáču. Niektorí to vraj neprežili.
Mostar je fajn, večer sa flákame po uličkách a spoločnosť nám okrem pifka robia aj všadeprítomné pséky, ale to koniec koncov počas celého výletu...

Ráno ideme z vlakovej stanice vyzdvihnúť naše nové kamošky a spoločne opúšťame Bosnu a Hercegovinu, vstříc novej krajine...